fbpx
Loading Events

« All Events

Introduktion till Buddhist Meditation – 5-veckors kurs

September 3, 2019 @ 6:00 pm - 8:00 pm

|Recurring Event (See all)

An event every week that begins at 6:00 pm on Tuesday, repeating until October 1, 2019

Det här är för dig som är en sann nybörjare, som vill lära allt det grundläggande om meditation. Vi börjar mycket lugnt med mycket korta meditationer, och konkreta saker såsom att lära hur man sitter – på stolen eller vad än är bekvämt för en – samt inleder med några minuters meditationer att börja med.

Detta är en introduktionskurs, du lär dig olika meditationstekniker, har tillfälle att känna efter vad som passar dig att börja med, och vilka meditationer du kan eventuellt använda senare. Meditation kan – om praktiseras med regelbundet – hjälpa dig att skapa mer balans i ditt dagliga liv. Syftet är att – på sikt –  också omvandla negativa sinnes-tillstånd till de mer konstruktiva, samt att se meditationen som en mer långsiktigt process, och ej enbart som tillfälligt hjälp för avslappning. Just detta är skillnaden mellan Buddhist meditation och “övrig” meditation; avslappning är bara ett medel, ett verktyg att börja med – målet är att – på sikt (Rom byggdes inte på en dag) omvandla ens sinne till ett mer stabilt och konstruktivt verktyg för ens liv och relationer.

HÄR kan du läsa mer om “Benefits of a Buddhist Meditation” (På engelska än så länge).

Ursprungligen kommer det numera välbekanta Mindfulness just från Buddhismen. Där det per facto betyder “komma ihåg instruktioner“. Ty vi glömmer. – Vi börjar med enkelt koncentration-fokus-meditation, som förutsätter just – avslappning, eftersom vi i det moderna samhället brister i denna fömåga. Vi har också från början diskursiva meditationer såsom meditation i kärleksfull vänlighet och medkänsla, ty det har visat sig att dessa meditationer fungerar väldigt bra för många nybörjare. – Att börja tänka på ett annorlunda sätt, man måste fylla på tankarna med nya ideer och tekniker, eller hur?

Kursen omfattar fem tillfällen – vi börjar och slutar varje session med meditation.

TISDAGAR 18.00 – 20.00
5 veckor: September 3 – till Oktober 1 – Biljetter kommer sinom tid!
Med Kaisa Kaulanen

  • INNEHÅLL:
    Vad är meditation?
  • Syftet med, och fördelarna med meditationen: är att stärka konstruktiva mentala tillstånd.
  • Skillnaden mellan meditation och ren avkoppling.
  • Det praktiska, hur sitta, vad tänka på, hållningen i meditation.
  • Svårigheter i meditation, och hur motverka dessa.
  • Hur skapa en meditation-session hemma.
  • Råd & diskussion om hur etablera en mer långsiktig meditationspraxis.
  • Hur använda fördelarna med meditation i vardagens alla situationer.
  • Olika meditations-tekniker:
  • Meditationer med fokus på andning; olika fokus för andning och nio-runds andning.
  • Meditationer med fokus på mindfulness; skanning av kroppen, ren uppmärksamhet, se sinnet som himlen eller som havet.
  • Vad är analytiska meditationer.
  • Meditationer på de “Fyra omätbara(Four Immeasurables / Four Boundless Qualities):
    kärleksfull vänlighet, medkänsla, jämlikhet, och utvecklandet av konstruktiva mentala inställningar.
  • Meditationer med fokus på visualiserings-tekniker.

– Det finns inget mystiskt i meditationen, det handlar om att lära sig en rätt teknik och förhållningssätt från första början. Betrakta meditationen såsom mental hygien, nyttigt, och något man ska göra regelbundet. Och så småningom kan det leda till större inre lugn, bättre fokus och ger ökad styrka för att handskas med livets utmaningar.

# Den här kursen är en del av vår Tibetan Buddhism Curriculum
# Vi har också “Universal Education Curriculum” – t ex kurser såsom Foundation of Mindfulness.

Details

Date:
September 3, 2019
Time:
6:00 pm - 8:00 pm
Event Categories:
, , , , , ,

Organiser

Yeshe Norbu
Phone:
+46855008575
Email:
hello@yeshenorbu.se

Venue

Yeshe Norbu Mind Training Centre
Roslagsgatan 62
Stockholm, 113 56 Sweden
+ Google Map
Phone:
+46855008575

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X
X
X
X
X
X