fbpx

february, 2020

This is a repeating event

12feb18:0020:45FeaturedMindful Self Compassion: 8-veckors kurs plus halvdagsretreatÄr du snällare mot andra än mot dig själv? Lär dig utveckla mer omtanke, vänlighet och medkänsla mot dig själv för att kunna möta svåra känslor som otillräcklighet, sorg, ilska och skam. Kraften i att kunna vara en stödjande vän till sig själv har visats i mer än ett tusen forskningsstudier.

Time

(Wednesday) 18:00 - 20:45 CET

Location

Yeshe Norbu

Roslagsgatan 62

more

Event Details

Detta vetenskapligt baserade program erbjuder en stegvis metod för att blir fri från självkritik och orimliga krav för att främja känslomässig hållbarhet och välbefinnande. Programmet har hjälp tusentals människor världen över. Fröet till självmedkänsla finns redan inom dig, lär dig hur du kan utveckla denna inre kraftkälla och förändra ditt liv. 

MSC är mer en workshop än en kurs. Målet är för deltagarna att direkt uppleva självmedkänsla och lära sig övningar som stärker självmedkänsla i dagliga livet. Programmet inkluderar meditationer, korta föreläsningar, upplevelsebaserade övningar, gruppdiskussioner och hemuppgifter.

MSC inkluderar:

  • 8 veckovisa tillfällen på 2:45 h var.
  • En 4 timmar lång retreat.

Deltagare bör göra ett åtagande att delta på varje session och träna mindfulness och självmedkänsla hemma 30 minuter per dag genom hela programmet.

 

Vad jag kommer att lära mig?

Mindful Self-Compassion (MSC) är ett forskningsbaserat träningsprogram utvecklat för att träna förmågan till självmedkänsla. Programmet är baserat på revolutionerande forskning av Kristin Neff och Christopher Germer och lär ut grundläggande princip och övningar som för att kunna möta svåra stunder i livet med vänlighet, omsorg och förståelse.

De tre komponenterna i självmedkänsla är vänlighet mot sig själv, en känsla av delad mänsklighet och en balanserad medvetenhet (mindfulness). Vänlighet öppnar vårt hjärta inför lidande så att vi kan ge oss själva vad vi behöver. Delad mänsklighet öppnar oss inför vår grundläggande samhörighet så att vi ser att vi inte är ensamma. Mindfulness öppnar oss inför det nuvarande ögonblicket så att vi lättare kan acceptera vår upplevelse. Tillsammans utgör de en varmhjärtad närvaro.

 

Vad jag tar med mig i mitt dagliga liv?

  • Övningar för att träna självmedkänsla i dagliga livet
  • En förståelse av de empiriskt understödda fördelarna med självmedkänsla
  • Förmågan att motivera dig själv med vänlighet snarare än självkritik
  • Förmågan att lättare hantera svåra känslor
  • Bättre relationer, såväl gamla som nya
  • Hantera empatisk känslomässig utmattning (“caregiver fatigue”)
  • Förmågan att uppskatta dig själv mer

Mer om kursen

MSC är handlar mer om att träna medkänsla än mindfulness, även om mindfulness är grunden för självmedkänsla. Mindfulness hjälper oss att se och acceptera svåra känslor som otillräcklighet, sorg, ilska och skam med öppenhet och nyfikenhet. Självmedkänsla hjälper oss att möta dessa känslor med vänlighet, värme och förståelse för att kunna trösta och ta hand om oss själva när vi har ont och är sårade.

MSC är inte psykoterapi i den mening att fokus ligger på att bygga känslomässiga resurser snarare än att adressera gamla sår. Positiv förändring kommer naturligt när vi utvecklar förmågan att vara med oss själva på ett mer vänligt och medkännande sätt.

Medkänsla är en positiv, energigivande känsla. Samtidigt så kan svåra känslor uppstå medan man lär sig självmedkänsla. MSC-lärare strävar efter att skapa en trygg och stödjande miljö i vilken denna process kan ske på bästa sätt.

Alla kan lära sig självmedkänsla, till och med dem som inte fick tillräckligt med värme och närhet i barndomen eller som känner sig obekväma med att vara snälla mot sig själva. Det är en modig attityd som står upp mot det som skadar oss, vilket innefattar den skada som vi oavsiktligt orsakar oss själva genom självkritik, självisolering och självupptagenhet.

Självmedkänsla ger emotionell styrka och motståndskraft, vilket gör det möjligt för oss att erkänna våra tillkortakommande, motivera oss själva med vänlighet, förlåta oss själva när det behövs, relatera med helhjärtat till andra och vara mer vårt autentiska jag.

En snabbt växande mängd forskning visar att självmedkänsla är starkt förknippat med känslomässigt välbefinnande, mindre oro, ångest, depression och stress , bibehållande av hälsosamma vanor kring kost och motion, samt tillfredsställande relationer. Och det är lättare än du tror.

Kurslitteratur

Följande bok är varmt rekommenderad som ett stöd till MSC-kursen:

  • “Mindful Self-Compassion: Så bygger du inre styrka och hållbarhet med självmedkänsla” av Kristin Neff och Christopher Germer. (Engelska: The Mindful Self-Compassion Workbook).

Fler rekommenderade böcker, inför eller under kursen är: 

  • Self-Compassion: The Proven Power of Being Kind to Yourself, av Kristin Neff
  • The Mindful Path to Self-Compassion, av Christopher Germer

Den här kursen utgör ett av kraven för att bli en MSC-lärare. För mer information om MSC och MSC lärarutbildning, se www.centerformsc.org

 

Lärare

Camilla Sköld

Camilla Sköld, med Dr i neurovetenskap och leg Sjukgymnast, har grundläggande psykoterapeututbildning med relationell inriktning, är grundare av Center for Mindfulness Sweden, CFMSweden. Hon har lärarcertifiering i Mindfulness Baserad Stress Reduktion, MBSR och är en bland knappt ett 50-tal i världen med certifiering i att utbilda MBSR-lärare med utbildning från Center for Mindfulness, University of Massachusetts Medical School i USA.

Camilla är också utbildad i Mindfulness Based Cognitive Therapy, MBCT, Mindful Self-Compassion, MSC, Interpersonal Mindfulness Program, IMP och är certifierad lärare i Samayoga enligt Yoga Alliance.

Hon ger certifierande lärarutbildning i MBSR på CFMSweden sedan 2008 och har undervisat internationellt på CFM i USA mellan 2011-2013.

Hon är initiativtagare till och kursansvarig för Mindfulnessbaserad Stresshantering på Karolinska Institutet, som sedan 2007 erbjuds inom ramen för alla grundutbildnings-programmen. Detta var den första kursen i mindfulnessbaserad metodik vid en medicinsk fakultet i Sverige.

Hon har också undervisat i mindfulness som en integrerad del av grundläggande psykoterapeut-utbildning först via Kognitiva Relationella Institutet och vidare på Ersta Sköndal Högskola mellan 2008-2019.

Camilla har engagerat sig i Centrum för Social Hållbarhet, CSS vid Karolinska Institutet som arbetar för att skapa forskning, utbildning och spridning av medkänsla och altruism i samhället.

Hon har utövat mindfulness och meditation sedan 1999.

 

 

Course Length

8 weeks

Schedule

    • Session 1
    • Session 2
    • Session 3
    • Session 4
    • Session 5
    • Session 6
    • Session 7
    • Session 8
    • 2020-02-12
    • 18.00 Upptäcka självmedkänsla18.00 - 20.45Ämne: Välkommen Övning: Varför är jag här? Ämne: Praktiska detaljer Ämne: Hur ska man närma sig MSC? Övning: Riktlinjer Övning: Hur behandlar jag en vän? Ämne: Vad är självmedkänsla? Övning: Handgester Ämne: Missförstånd kring självmedkänsla Ämne: Forskning på självmedkänsla Informell övning: Lugnande beröring Informell övning: Självmedkänslopaus HemuppgifterTeacher/facilitator: Camilla Sköld

    • 2020-02-19
    • 18.00 Praktisera mindfulness18.00 - 20.45Kärnmeditation: Tillgiven andning Ämne: Vandrande sinne Ämne: Vad är mindfulness? Informell övning: Fotsulorna Ämne: Släppa motstånd Övning: Hur vi orsakar oss själva onödigt lidande Ämne: Backdraft Informell övning: Mindfulness i vardagen Informell övning: Självmedkänsla i vardagen Informell övning (ev): Här-och-nu sten Ämne: Mindfulness och självmedkänslaTeacher/facilitator: Camilla Sköld

    • 2020-03-04
    • 18.00 Praktisera kärleksfull vänlighet18.00 - 20.45Öppningsmeditation: Tillgiven andning Ämne: Kärleksfull vänlighet och medkänsla Övning: Väcka våra hjärtan Ämne: Kärleksfull vänlighetsmeditation Meditation: Kärleksfull vänlighet till någon älskad Ämne: Praktisera med fraser Informell övning: Hitta kärleksfulla vänlighetsfraser HemuppgifterTeacher/facilitator: Camilla Sköld

    • 2020-03-11
    • 18.00 Upptäcka din medkännande röst18.00 - 20.45Öppningsmeditation: Kärleksfull vänlighet till mig själv Ämne: Utvecklingsstadier Övning: Hur går det för mig med MSC? Ämne: Självkritik och trygghet Övning: Motivera mig själv med medkänsla Informell övning: Medkännande brev till mig själv HemuppgifterTeacher/facilitator: Camilla Sköld

    • 2020-03-18
    • 18.00 Leva innerligt18.00 - 20.45Öppningsmeditation: Ge och ta emot medkänsla Ämne: Kärnvärden Övning: Upptäcka mina kärnvärden Informell övning: Leva med ett löfte Ämne: Hitta dolda värden i lidande Övning: Silverlinjer Ämne: Lyssna med medkänsla Informell övning: Lyssna med medkänsla HemuppgifterTeacher/facilitator: Camilla Sköld

    • 2020-03-28
    • 18.00 Möta svåra känslor18.00 - 20.45Öppningsmeditation: Kärleksfull vänlighet till mig själv Ämne: Stadier av acceptans Ämne: Strategier för att möta svåra känslor Informell övning: Arbeta med svåra känslor (mjukna-lugna-tillåta). Ämne: Skam Informell övning (ev): Arbeta med skam (mjukna-lugna-tillåta) HemuppgifterTeacher/facilitator: Camilla Sköld

    • 09:00 Halvdagsretreat09:00 - 13:00Ämne: Introduktion Meditation: Medkännande kroppsskanning Informell övning: Förnimma och njuta av promenad Kärnmeditation: Tillgiven andning Informell övning: Njuta av mat Informell övning: Fotsulorna Kärnmeditation: Kärleksfull vänlighet till mig själv Informell övning: Medkännande rörelser Kärnmeditation: Ge och ta emot medkänsla Informell övning (ev): Medkännande gående Övning: Bryta tystnadenTeacher/facilitator: Camilla Sköld

    • 2020-04-01
    • 18.00 Utforska utmanande relationer18.00 - 20.45Öppningsmeditation: Medkännande vän Ämne: Utmanande relationer Ämne: Smärta vid distans i relationer Övning: Möta uppdämda behov Övning (ev): Tokiga rörelser Ämne (ev): Förlåtelse Ämne: Smärta vid närhet i relationer Informell övning: Självmedkänslopaus i relationer Ämne: Empatitrötthet hos vårdgivare Informell övning: Medkänsla med jämnmod HemuppgifterTeacher/facilitator: Camilla Sköld

    • 2020-04-15
    • 18.00 Omfamna ditt liv18.00 - 20.45Öppningsmeditation: Medkänsla för mig och andra Ämne: Odla glädje Ämne: Njutning och tacksamhet Informell övning: Tacksamhet för vardagliga ting Ämne: Självuppskattning Informell övning: Uppskatta mina goda kvalitéer Övning: Vad skulle jag vilja påminnas om i framtiden? Informell övning (ev): Självmedkänsloarmband Ämne (ev): Tips för bibehållen praktik AvslutningTeacher/facilitator: Camilla Sköld

Yeshe NorbuRoslagsgatan 62Yeshe Norbu Mind Training Centre

Tickets

Course tickets

Price 5,900.00kr

How many tickets? -1 +

Total Price 5,900.00kr

Inquire before buy

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X
X
X
X
X
X
X